sjukat?

Robin Vargstjärna och Alejandra Agudelo Murillo är båda 15 år och nyblivna föräldrar till lilla Linnéa. Trots sin ungdom tvekade aldrig Alejandra att föda sitt barn och Robin hade ingenting emot hennes beslut.  Foto: Lars Dafgård 15-åring får inga pappadagar FALUN



Robin Vargstjärna är 15 år - och nybliven pappa.
Eftersom han saknar inkomst får han inte ta ut de tio pappadagarna.
- Varför har inte jag samma rätt som alla andra, undrar han.

Två veckor gamla Linnéa försöker komma till ro i sin unga pappas knä. Det är ovant och en enorm omställning för honom, men naturligtvis fantastiskt.

- Visst har det slagit mig att oj fan vilket ansvar. Det är en stor grej att få barn, men jag ångrar ingenting, säger han.

 

Hans flickvän, Alejandra Agudelo Murillo, är äldre än Robin - men det skiljer bara ett par månader. Trots sin ungdom tvekade hon aldrig att föda barnet och Robin hade ingenting emot hennes beslut.

- Du får göra det du känner är bäst. Jag tar mitt ansvar, sa jag, berättar han.

 

Robin har hittills fått ledigt från nionde klass på Västra skolan i fem dagar för att vara hemma med Alejandra och Linnea, men han får inga pengar från Försäkringskassan. Utan inkomst har han inte rätt till ersättning för de tio pappadagarna.

- Varför har inte jag samma rätt som alla andra, undrar Robin uppbackad av sin mamma, Nina Stahre.

- När politikerna skriker om att nyblivna pappor bör ta ut sina tio pappadagar så finns det en liten grupp de inte tänker på - unga pappor som fortfarande går i skolan. Varför ska inte de få samma fantastiska möjlighet som andra pappor, säger hon.

 

Robin och Alejandra har fått pengar från socialtjänsten till barnvagn och säng, Alejandra får ut föräldrapenningens grundbelopp på 180 kronor per dag, dessutom har de fått massor av kläder från Linneas 1,5 år gamla faster Jennie.

- De är jätteduktiga i föräldrarollen, men får naturligtvis väldigt mycket stöttning från mig och Alejandras mamma, säger Nina Stahre.

 

Hon föreslår att riktigt unga pappor ska få möjlighet att gå i skolan på halvtid i tio dagar och undertiden få föräldrapenningens halva grundbelopp, 90 kronor per dag.

- En tokig idé kanske, men jag ser en orättvisa mot riktigt unga pappor som vill vara med i början av sitt barns tid. När de väl ska ta ut sin del av föräldrapenningen så får de ju inte göra det samtidigt som mamman, säger Nina Stahre.






va tycker ni andera om det ?


Kommentarer
Postat av: Louise

Jag har en kompis som fick barn när hon var 16 år. Hennes fästman var då bara 15 år. De hade aldrig några planer på abort, utan valde att behålla barnet trots att de bara varit tillsammans i 3 månader när hon blev gravid. Idag är sonen sart 3 år och det går jättebra för dem.



Förälder är ingen ålder. Det är någonting man blir. Sen har det såklart med mognad att göra. Vissa är inte mogna för barn.

2010-01-28 @ 14:31:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0